היום כבר ברור לכול בעל עסק או חברה, שאם אתה לא נמצא באינטרנט, זה כאילו שאתה לא קיים (אלא אם אתה לא צריך או לא רוצה לקוחות…). אבל, אם פעם היה מספיק לפתוח חנות במקום אסטרטגי (אתם זוכרים את המשפט: מיקום, מיקום, מיקום?), אז היום, לטוב או לרע, זה כבר לא כך. אתה יכול להיות בכל מקום בעולם (כן, בעולם), ולנהל עסקים חובקי עולם ולמכור בכל מקום בעולם.

אך העולם החדש, העולם של השיווק הדיגיטלי, הינו מאד מתוחכם ומסובך. בדרך כלל המלצתי היא להתמקד במה שאתה יודע, ולהיעזר במומחים, כל אחד בהתאם לצורך שלו. יחד עם זה, במסמך זה אשתדל לתת מספר עצות מניסיוני גם כבעלים של מספר חברות בארץ ובארה"ב, וגם בתחום השיווק באינטרנט.

1. דע מי הלקוח שלך – בדוק שוב

בעוד שזה אולי נראה פשוט וברור, לא כך הדבר. כשבאים להגדיר מי הלקוח שלי באמת, אני תמיד ממליץ לדעת "מיהו זה שיכניס את היד לכיס וישלם עבור המוצר או השירות שלי?" למה הדבר חשוב, כי, לדוגמא, בעוד שילדים משתמשים בצעצועים, המבוגרים הם אלה שמחליטים – או מושפעים מהילדים. אך במקרה זה צריך לשכנע את המבוגר. במקרה אחר זה יכול להיות סמנכ"ל הכספים שמחליט על התקציב של המחלקה איתה אתם מדברים .

2. דע איך מגיעים ללקוח המחליט

לאחר שבסעיף 1 אפיינתם מיהו הלקוח האמיתי שאליו צריך לפנות, עכשיו צריך למצוא את הדרך איך מגיעים אליהם. לא תמיד זה מובן מאליו. בהיותי בארה"ב, שיווקתי ערכות מדעיות. חשבתי שמספיק אם מגיעים למקום של מורים, אך הסתבר לי – בדרך הקשה, שעל אף שבבית הספר הם חדר ליד חדר, המורה למדעים הולך לתערוכות שונות, שייך לקבוצות עניין שונות מהמורה לספרות או היסטוריה, גולש לאתרים שונים – אפילו מקבל תקציבים שונים. לכן מאד חשוב לנתח איך בדיוק מגיעים לקהל היעד.

3. האם לשווק דרך האתר שלי או אולי רשתות חברתיות

אם בסעיף 2 אפייננו מיהו הלקוח שלנו, עכשיו צריכים להחליט איך מגיעים אליהם. בעוד שברוב המקרים מומלץ מאד שיהיה אתר בית, כזה שמציג אותנו ואת מה שאנו עושים, ישנם מסלולים נוספים דרכם נוכל להגיע ללקוחותינו, כגון פייסבוק, לינקדאין, טוויטר, אינסטגרם, וכ"ו. לכל רשת חברתית כזו יש את היתרונות שלה בתלות בקהל היעד. לדוגמא, אם אתם פועלים בתחום ה B2B אז מומלץ לשקול פעילות שיווק דרך לינקדאין. אם אתם בתחום B2C  בעיקר לנוער, אז אולי כדאי לבחור גם באינסטגרם. אל תלכו אוטומטית אחרי הזרם. תבדקו ותבנו תכנית שיווקית.

4. הקימו או בדקו מחדש את האתר שלכם מבחינת קידום אתרים SEO

כמובן שהחלק החשוב באתר זה קודם כל שימצאו אותו. מה עוזר אתר נהדר אם אין לו מבקרים? מכירים את הבדיחה: פעם היה סיני אחד…  היום יש מעל מיליארד! זה אומר שבעוד שיש הרבה יותר לקוחות פוטנציאליים, יש גם יותר מתחרים וצריך להיות מאד יצירתיים כדי להגיע אליהם. לשם כך חשוב כבר בהתחלה לוודא שהאתר שלכם בנוי נכון מבחינת קידום האתרים. נכנס יותר לעומק בהמשך. ההמלצה הינה שכבר בתהליך הבנייה לוקחים בחשבון מוכנות של האתר לקידום האתר מבחינת כללי החיפוש של גוגל. למי שרוצים להתעמק יותר ניתן ללכת לקישור הזה SEO CHECKLIST. וודאו שמותקן באתרכם לפחות גוגל אנליטיקס Google Analytics

5. עשו מחקר על מילות החיפוש שלכם ומתחריכם

מילות החיפוש של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם הן מילות המפתח שלכם. אתם מעוניינים לדעת מהן המילים שאותן הלקוח מקיש כשהוא צריך משהו שקרוב למה שאתם מוכרים. אחד הכלים החינמיים הינו של גוגל Keyword Planner. שימוש במילות מפתח נכונות גם יביא את הלקוחות המתאימים, וכיון שהם מתאימים, אז גם יעלה את דרוג האתר שלכם. חשוב להדגיש כאן, שזה לא מספיק לנחש מהן מילות החיפוש שהלקוחות שלכם יחפשו, או אולי ההנהלה שלכם אמרה שאלה המילים, אלא תעשו מחקר כולל מה המתחרים שלכם עושים. אנשי מקצוע משתמשים בכלים בתשלום כגון Moz Pro Keyword Explorer. בבחירת מילות החיפוש רוצים לאזן בין מילים נפוצות אשר קשה יהיה להשיג בהמשך מיקום גבוה, לבין משפטים יותר ספציפיים, מה שנקרא Long Tail (זנב ארוך). הכוונה למשפטי חיפוש יותר מפורטים, לדוגמא: במקום חיפוש של "בגדים" שיביא המון תוצאות, נחפש "בגדי ילדים בהרצליה", דבר שיביא פחות תוצאות אך הרבה יותר רלוונטיות לחנות הבגדים שלי שבהרצליה, וכמובן יהיה יותר רלוונטי ללקוחות הפוטנציאליים, מה שיעלה את "דירוג האתר" Page Ranking  של האתר שלי.

6. הכנת התשתיות לקידום האתר ואופטימיזציה טכנולוגית

אחרי שהחלטנו על מילות המפתח, אנחנו חייבים לוודא שהאתר כולו תומך ומכיל מילים אלה בווריאציות השונות. גוגל בודק גם את המילים שבתוך כתובת הדף (URL), גם את הכותרות השונות H1, H3, גם את הטקסט, וגם את הטקסט שמתאר תמונות ((Alt-Text. לכן חשוב לבדוק שכל הנקודות האלה תהיינה לפי הכללים. זכרו, התחרות על מיקום האתר ועל לב הלקוח הינה חריפה! בשלב הבא צריך לעשות אופטימיזציה של האתר כדי לוודא שמנועי החיפוש מוצאים בקלות את התוכן הרלוונטי. חשוב גם להכניס ולהשתמש בכלי מדידה שונים כגון Google Analytics ואחרים. יש המון כלים לשימושים שונים.

7. תוכן, תוכן, תוכן – לקידום וגם INBOUND

אומרים כל הזמן שתוכן הינו חשוב. היום זה חשוב פי כמה, מכמה בחינות. קודם כל, גוגל בודק יותר את התכנים שנכתבים, את העושר, הכמות והרלוונטיות של התוכן לחיפוש של הלקוח. אם בחרת מילת מפתח של "כלבים", כי יש בו הרבה תוצאות, ואחר כך מתאר את העסק שלך שהוא בכלל חנות בגדים, גוגל לא יאהב זאת ויפגע בדרוג שלכם. הרובוטים נהיו הרבה יותר מתוחכמים ולכן מומלץ לכתוב תוכן איכותי ורלוונטי. בנוסף, היום מתהפכת הגישה שבה רודפים אחרי לקוחות, מצלצלים לרשימות ארוכות, שולחים המון אימיילים ובקיצור דוחפים  Push. היום הגישה התהפכה, ומנסים למשוך לקוחות "בדבש", על ידי כתיבת תוכן מעניין ומועיל (כן, כתבה זו היא דוגמא) שיעניין מאד את הלקוח הפוטנציאלי. ואז, אם מעניין את הלקוח, הוא יפנה כבר לספק, כיון שהנושא רלוונטי לגביו. כמובן שכל כתבה, פוסט, תגובה ועוד, עוזרים לקידום העסק שלכם הן מבחינת קידום והן מבחינת תחושת הלקוח. שיטה זו נקראת Inbound Marketing או "שיווק נכנס". הנתונים מראים שמי שמשקיע בכיוון הזה מקבל החזר על השקעה ROI יותר גבוה מהשיטה הישנה.  חשוב – אם אתם כותבים תוכן באנגלית – בעצם בכל שפה – תקפידו על איכות הכתיבה מבחינת השפה. השתמשו בכותבים דוברי שפת אם.

8. למצוא את הבידול שלכם, הנקודה האדומה

זוכרים את הבדיחה שסיפרתי על הסינים? אז זו לא בדיחה – זו המציאות. בכל תחום שתגעו היום יש הרבה לקוחות והרבה ספקים, והרבה, הרבה "רעש לבן". בסדרת הטלוויזיה הנהדרת Brain Games by National Geographic מראים עד כמה מוחנו, של כולנו – כולל שלי, נתון להשפעות שונות. לכן שיטת הנקודה האדומה מנסה למצוא את הדרך בה אפשר לבלוט בתוך הים הלבן, במינימום הוצאות. זו אינה משימה קלה, אך אם איתרתם את הנקודה האדומה שלכם, זה ייתן לכם יתרון על פני המתחרים.

9. קידום אורגני או ממומן – מה יותר כדאי?

קידום אורגני, כלומר לא קניה של פרסומות, בטווח הארוך יותר טוב. אבל זה לוקח זמן, 4 חדשים ויותר, עד שמתחילים לקבל תוצאות שימושיות של מיקום האתר בדף הראשון של החיפושים. מצד שני קידום ממומן אן PPC הוא מידי, מהיום למחר, אך השפעתו רק לזמן בו מפרסמים. צריך להבין שגם קידום אורגני עולה כסף ומאמצים, אך זה כמו השקעה לטווח ארוך. על כן המלצתי הינה, אם אתם עסק חדש או בתחילת דרככם בשיווק באינטרנט, שתתחילו עם שיווק ממומן (שוב, להחליט באיזה ערוצים – אתר, Google Adwords או אולי רשתות חברתיות), כדי לקבל לידים ותוצאות מידיות) ובמשך החודשים להעביר את התקציב יותר לכוון האורגני – קידום האתר.

מילת סיום – לבדוק תוצאות כל הזמן

המלצתי כבעלים לשעבר של מספר חברות, שתהיו סקפטיים, ותבדקו כל דבר כדי לוודא שהדברים עובדים. כל תהליך חדש, לוו אותו מתחילתו עד סופו לפחות בפעם הראשונה. תבדקו כל חודש, האם אתם בדרך הנכונה או שצריך לשנות משהו. עולם השיווק הדיגיטלי יכול להיות מתסכל אך גם מאד מתגמל, אם עושים זאת נכון. בהצלחה!

הכותב, סולי תמרי, הינו מנכ"ל www.RedDotMarketing.co.il  ולשעבר מנכ"ל אומניטק, טיפיאם, וEffective Education בארה"ב